High fructose corn syrup

High fructose corn syrup eller ”majssirup med højt fruktoseindhold” kan medføre fedme, højt blodtryk, høje niveauer af triglycerider (fedt i blodet), insulinresistens, fedtlever, højt LDL kolesterol (det dårlige) og diabetes                                                                                        ved indtagelse.

Alligevel bliver dette ellers kvotebelagte sødestof frigjort i Europa fra år 2017 så fødevareproducenterne kan bruge det i deres produkter som de vil.

Hvad er high fructose corn syrup?

Majssiruppen findes i de fleste sodavand og frugtdrikke (op til 65% af indholdet er high fructose corn syrup) som er amerikansk producerede og som sælges overalt i verden. High fructose corn syrup er flydende fruktose lavet af majs. Det er billigt og findes i de fleste drikke, kager, bagværk og marmelader som sælges i USA. Det søder mere end almindeligt sukker hvilket også er en af grundene til at fødevareindustrien har forelsket sig i det. Det store indtag af high fructose corn syrup sættes i direkte forbindelse med fedmeepidemien der raser i USA.

Problemet med high fructose corn syrup i forhold til almindeligt sukker er to ting. For det første er der forskel i måden hvorpå de to sukkerarter nedbrydes i kroppen. Almindeligt sukker nedbrydes langsommere i kroppen. Fruktosen i High fructose corn syrup derimod går i leveren hvor overskuddet hurtigt omdannes til fedt. Dermed ikke sagt at almindeligt sukker er sundt, men det andet problem med high fructose corn syrup er at det er flydende. Når fruktose indtages i flydende form, som i sodavand og frugtdrikke udgør det en endnu større belastning for leveren som dermed omdanner endnu mere af det til fedt.

Selve produktionen af high fructose corn syrup har også vist sig problematisk. I produktionen benyttes nemlig kviksølv klorid alkaliforbindelser. En del af det farlige kviksølv ophobes i siruppen og kanaliseres dermed også ud i fødevarerne.

Hvordan undgår jeg high fructose corn syrup?

Fabrikanterne gemmer dette sukkerstof under mange forskellige navne. For at undgå at købe produkter med det i skal du læse varedeklarationen. Her kan high fructose corn syrup fx hedde sirup, majssirup, majsstivelse, modificeret stivelse, glukosesirup, glucose-fructose, isoglucose, glucose-fructose syrup, fructose-glucose syrup, high fructose maize syrup, tapioca syrup, dahlia syrup, fruit fructose, crystalline fructose og sikkert mange andre ting.

Men lad dig ikke forskrække og gå ABSOLUT heller ikke over til fødevarer og drikke der indeholder kunstige sødestoffer. Kunstige sødestoffer skader bare din krop på mange andre måder.

Fødevareproducenterne får i 2017 frikort til at bruge high fructose corn syrup i deres produkter som de vil. Vores politikere er gået med til dette og nægter dermed at beskytte os mod dette skadelige tilsætningsstof og de alvorlige sygdomme som det kan medføre. Derfor er det bedste råd vi kan give: Hvis der står noget på varedeklarationen du ikke ved hvad er så sæt det tilbage på hylden. Sådan beskytter du dig selv og dem du handler ind til mod skadelige tilsætningsstoffer.


 

Referencer:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/sukker-er-skadeligt

The effects of four hypocaloric diets containing different levels of sucrose or high fructose corn syrup on weight loss and related parameters (http://www.nutritionj.com/content/pdf/1475-2891-11-55.pdf)

http://www.greenmedinfo.com/toxic-ingredient/fructose

http://www.mercola.com/Downloads/bonus/danger-of-corn-syrup/report.aspx

Mercury from chlor-alkali plants: measured concentrations in food product sugar (http://www.ehjournal.net/content/pdf/1476-069x-8-2.pdf)

Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity (http://ajcn.nutrition.org/content/79/4/537.full)